افسانه ی هولوکاست

- فارغ از درست و غلط مطرح شدن هولوکاست توسط احمدی نژاد، این جمله ی آقای ظریف چقدر بوی "التماس" می دهد!

 

- جالب است. با روی کارآمدن دولت روحانی که قرار بود تحریم ها را در هم شکند، نه تنها تحریم های علیه ایران تشدید شد، بلکه آمریکا جرات کرد از حمله به سوریه حرف بزند!

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...

 

/ 22 نظر / 8 بازدید
نمایش نظرات قبلی
منصوره

راستی من با رجا مشکل زیادی ندارم و بعضی از مطالبش فوایدی برام داره ولی اینکه می گم شبیه حرف می زنی و استقلال رای نداری برای اینه که ببین در هر جامعه گفتمان های مختلفی وجود دارند که در مورد موضوعات مختلف اختلاف نظر دارند ولی در هر کدوم هسته ی انسجام بخشی وجود داره که رویکردهای کلی اونها رو مشخص و متمایز می کنه. مثلا گفتمان اصولگرایی و اصلاح طلبی. و خب احمدی نژاد هم تا حدودی تونست گفتمان خاص خودش رو ایجاد کنه که انسجام نظری مقالات رجا به همین گفتمان مربوطه. و تو هم بدون خوندن این سایت مطابق با این گفتمان کلی داری حرف می زنی و اینجاست که می گم استقلال رای نداری! ولی همین که می بینی بعضی ها با توجه به مبنایی می گن این بخش از فلان گفتمان خوبه و بخش دیگه ای از گفتمان دیگه حداقل راهیه برای رها شدن از جبر گفتمان ها و یکم استقلال رای داشتن. و این متاسفانه در وبلاگ تو اصلا وجود نداره. [چشمک]

منصوره

ز اونجایی که می بینم مثل خودم پایه بحثی ادامه می دم[نیشخند]. اول اینکه تا آخر این سوال رو ادامه می دم آیا در این پستت زود قضاوت کرده بودی یا نه؟! اتفاقا پیشنهاد اخیر روسیه موید حرف های قبلی من هست و اونم اینه که قدرت واقعی اقتصادی و نظامی(روسیه) در کنار ساز و کارهای بین المللی و دیپلماسی قوی(طرح خوبی که مطرح شد و بعضیا می گن طرح ایران بوده!) تونست تاثیر خوبی بگذاره. اینکه گفتی نباید روجیه انقلابی رو از دست داد موافقم ولی نه اینکه اینقدر بی تدبیری کرد که قدرت اقتصادی پیدا کردن رو مدام به تاخیر بندازه! در مورد رای روحانی هم موافق نیستم در داخل ایران تفسیر واحدی از رای اون وجود داره! هر گروهی داره این رای رو به نفع خودش مصادره می کنه که جای بجث مفصل تری داره. بحث مشارکت بالای سیاسی هم می تونه یک تفسیر دیگه داشته باشه و اونم اینه که چون در ایران دولت ها قدرت خوبی دارند در نتیجه به زعم برخی برای اینکه اوضاع بدتر نشه به حداقل ها می شه رای داد!!(اینم اعتقاد عملی خیلی ها می تونه باشه) از طرف دیگه قبول دارم دعوای اصولگراها روی رایشون تاثیر داشته ولی اینکه جلیلی که شما حامیش بودی اینقدر کم رای آورد مطلب مهمی رو نشون

منصوره

داد که حوصله و مجال بحث رو ندارم. بحث هاشمی و کروبی(در سال ۸۸ به عنوان یک روحانی دیگه) هم نشون از این داشت که مردم همون روستاها که می گی بالاخره درک نسبتا خوبی از بازی دارند و اینکه می گی اصول رو رعایت نکرد هم به خاطر اینه که فکر می کنی خیلی از ایرانی ها به روش اصولگراها متدین اند. در صورتی که این طور نیست!ولی اینم خیلی قابل بحث نیست در اینجا[نیشخند].اما دو تا بحث مهم وجود داره یکی وبلاگ و دیگری استقلال رای! در مورد وبلاگ اینکه فکر می کنی به ادبیات گذشته ربط نداره شدیدا اشتباه می کنی. کلا بعد از روشنگری اتفاقات مهمی در غرب افتاد که ادبیات جدید رو ایجاد کرد. سنخ رمان و داستان کوتاه و زندگی نامه نویسی های جدید و یادداشت شخصی نویسی و وبلاگ نویسی همه در ادامه یک خط هستند که اگه بخوای بیشتر در موردش بدونی می تونم منابعی رو برات معرفی کنم. و مهم اینکه وبلاگ نویسی یک کار طبیعی و عادی نیست بلکه یک جور فردیت خاص در اون شکل می گیره که حتی با فردیت مثلا زندگی نامه نویسی هم متفاوته. ولی اینکه چرا این بحث رو طرح می کنم برای اینه که از دوگانه ساده اصولگرایی- اصلاح طلبی بیرون بیایم و روی اشتراکاتمون در دنیای مدرن بحث کنیم.

منصوره

در مورد بحث زنان هم این قضیه صادقه. ببین سر مشروطه یکی از بجث های مهم روحانیون مخالف مشروطه سر درس خواندن زنان هم بود که الان به نظر تو خیلی ارتجاعی میاد ولی وقتی در عمل اتفاق افتاد خیلی از روحانیون موافقش شدند(بماند که همین قضیه روی بافت خانواده تاثیر بسیار زیادی داره). ولی بحث اصلی اینه که دنیای جدید مسایلی رو ایجاد می کنه که نگاه سنت گرایانه به سختی باهاش کنار می تونه بیاد ولی تجربه زیسته خیلی از مشارکت کنندگان در فضاهای جدید با فهم خودش از دین احساس می کنه که مخالفت سنت گراها(خیلی از مراجع دینی ما) غیر منطقی هست. حالا این وسط دو طیف وجود دارند که رویکرد کلی شون یک تفاوت مهم داره و اونم نوعی مصلحت اندیشی فقهی در کنار مصلحت اندیشی ناشی از فهم دانشگاهی و متخصصان و مدیران جدیده. ولی با توجه به اینکه تو این سی و چند ساله بعد از انقلاب دولت اصول گرای واقعی(یعنی اولویت دادن به مصلحت اندیشی فقهی) شکل نگرفته نمی شه گفت آیا در دنیای جدید اصلا می شه با این فقاهت موجود مشکلات مملکت رو حل کرد یا نه. ولی اتفاقی که در عمل افتاده اینه که اصولگراهایی چون شما با توجه به فهم شخصی خودتون مثلا در مورد دنیای مجازی عمل کردید و

منصوره

و با محوریت همین فهم اجتماعی تون خیلی از علما رو واقع بین ندونستین ولی اصلاح طلب ها دایره این قضیه رو بازتر می کنند و فهم اندیشمندان جدید رو در تشخیص مصلحت دنیای جدید تاحدودی درست تر می دونن و حتی در مسایل دینی هم به مراجع متفاوتی رجوع می کنن. حالا ممکنه برخی چون طرفداران هاشمی فهم مدیران اجرایی رو در تشخیص مصلحت بیشتر بدونن و اصلاح طلب تر ها به فهم فلاسفه و اندیشمندان علوم انسانی! (البته به نظرم خیلی بهتر از فهم شخصی شماست که احساس می کنی دنیای مجازی مشکل نداره- ضمن اینکه به شدت در خیلی از عرصه های اجتماعی اثرات مخرب داره حتی در زندگی شما). اگر هم می گی مرجع من گفته که مشکلی نداره باید بگم که مرجع شما می گه اگر باعث فساد نشه نه در صورتی که با فهم خیلی از اندیشمندان واقعا می تونه به نوعی فساد منتهی شه ولی شما که منتظرید تا علوم انسانی اسلامی تولید شه بنا به تشخیص قعلی خودتون می گید نه می شه استفاده خوب از تکنولوژی کرد و استفاده شما حتما خوبه! در مورد استقلال رای نداشتن هم اولا مطمینم که حرفم رو نفهمیدی و اون جوری گفتی که معنی استقلال رای رو هم فهمیدیم!! (در مورد لحنت هم خواهم گفت) ولی برای اینکه کسی

منصوره

مطابق یک گفتمان حرف بزنه لازم نیست تمام نشریات و کتابهایی که سخنگویان اون گفتمان دارند رو بخونه. خدا رو شکر در این ۸ سال نشریات و سخنرانی های یک طرفه طرفداران اصولگرایی جدید(!) کم نبودند. ضمن اینکه برای مشابه حرف زدن هم پذیرش و تکرار بعضی از گزاره های کلی اونها کافیه. البته این رو بازم تاکید می کنم که اکثر سیاسیون و یا افراد عادی ما هم این استقلال رای رو ندارند! حالا برای تستت نظرت راجع به فیلم من مادر هستم چیه؟[نیشخند]. البته همون جوری هم که گفتم اتفاقا خیلی از ماها و از جمله شما اتفاقا در زندگی روزمره مون مثلا همون قضیه اینترنت به شدت مطابق با نظر شخصی خودمون عمل می کنیم و رای مراجع رو هم متناسب با همین فهم واقع بینانه یا غیره تلقی می کنیم. ولی مشکل اصلی بنده با گفتمانی که شما حامی اون هستی نه محتوای اون بلکه لحن غیر اخلاقی و دینی اون هست! (شاید خیلی های دیگر هم این گونه باشند که به من ربطی نداره) و این لحن از این موضع هست که ما(اصولگراها) به شدت حامی ولایت فقیه هستیم حالا شما ممکنه اندازه ما نباشی یا التزام عملی نداشته باشی! ما خیلی روابط بین الملل رو می فهمیم ولی شما ساده انگارید!! ما طرفدار محرومان

منصوره

هستیم و مردمی و ساده هستیم و نظرات همه مردم ایران برامون مهمه ولی شما مثلا نخبه گرایید ! یا ما خیلی به اصول پایبندیم و شما نه! و از همه اینها بدتر که به این صراحت بیان نمی شه اینه که ما از شما دیندار تریم!! و کلا برخلاف ادعایی که می شه که مردمی هستید در مقابل نخبگان(!) لحن به شدت از بالا به پایینی دارید و جالبه که خیلی از طرفدارهای احمدی نژاد از نظر معیارهای واقعی(سن! تحصیلات! سابقه حتی حضور در انقلاب و جبهه) کارنامه چندان درخشانی ندارند! ولی خب خدارو شکر صحابه صدر اسلام کمکشون می کنن که نسخه ای برای همه بپیچن و خیلی ساده همه رو با اونها مقایسه کنند. حالا اگه حوصله ام اومد مصداق بیشتر این لحن رو در پستهایی که گذاشتی پیدا می کنم[چشمک]. ولی مصداق یکیش تو همین پستهای قبلیت بود که ما آقامون رو خیلی قبول داریم ولی شما رو نمی دونیم!!

منصوره

و اتفاقا یکی از نتایج اینترنت همینه که با اطلاعات سطحی ای که می ده آدم ها احساس می کنند خیلی می دونن و همین باعث می شه نه حرف یک مدیر با تجربه نه یک استاد دانشگاه نه حتی یک پزشک مرجعیت داشته باشه و آخرش هر کی با فهم اینترنتی خودش می گه اون یکی متخصص درست تر می گه حتی اگه جامعه علمی یک حرف دیگه ای رو بزنه! حالا همین قضیه رو که با بومی کردن علم(و در کنارش غربی خواندن استادای باسابقه) همراه کنیم نتیجه اش این می شه که قدرت دست هر کی باشه اونه که می گه درست و غلط چیه!

منصوره

سلام لیلا جان.(دو تا از مشکلات وبلاگ همین جا خودش رو نشون می ده یکی اینکه معلوم نیست این لیلا جان که می گم واقعا دوستانه است و یکی اینکه حتما جای بحث علمی نیست ولی جای این هست که حرفهایی که من ۸ ساله نگفتم رو بگم شاید یک کوچولوش مورد توجه قرار بگیره. بیش از این توقعی نیست). در مورد وقت هم منم بعد از مدتها فرصتی دستم اومد که اینهمه کامنت بگذارم:دی ولی به نظرم شنیدن حرفهای یک دوست بعد از ۴-۵ سال خیلی سخت نیست(الزامی نبود که هر روز جواب بدی عزیز[نیشخند]). به هر حال اگه ناراحت شدی متاسفم ولی کل حرفهام برای این بود که بگم اتفاقا مدل بحث کردن خودت من رو بارها ناراحت کرده! راستی اینکه به یکی به دلایل مشخصی بگی استقلال رای (در بعضی از بحث های سیاسی)نداره برچسب نیست ولی دیکتاتور گفتن دلیل می خواد . ضمنا بازم معتقدم (احتمالا به خاطر وقت کمت و بد توضیح دادن من و خب مشکلات اینجا) غالب حرفهای من رو نفهمیدی و جمله آخرت این رو تصدیق می کنه. همچنین برداشتم از تو کاملا براساس پست ها و کامنت هات بود و برخی از نقدهام (خصوصا کامنت یکی به آخرم) بیشتر به گفتمان احمدی نژادیها بر می گشت که در برخشیش شریک بودی حالا برو راحت بخواب:دی

منصوره

این مطلب به حرف من در مورد اختلاف اصولگرایی- اصلاح طلبی نزدیکه که البته نوشته یکی از اساتید همفکر شماست: http://khabarfarsi.com/ext/6272427 (نگران نباش نمی خوام بحث رو ادامه بدم فقط می خوام بگم که متوجه منظورم نشده بودی)